Szemantikus optimalizálás és linképítés
Létezik a szemantikus keresés
Legyen kiindulópontunk az, hogy a Google nagyjából 2012-től kezdődően megvalósította a szemantikus keresést. Ezt nem annyire elvi megfontolásból tette, hanem a keresési pontosság javítására törekedve. A szemantikus keresés (semantic search) lényege a keresési kifejezések kontextuális jelentésének a megértése és a releváns válasz megtalálása az adatbázisban, majd ennek organikus találatként való megadása az eredményoldalon (SERP). A szemantikus keresési rendszerek különböző szempontokat vizsgálnak, beleértve a fogalmi megfelelést, a helymeghatározást, a szövegváltozatok, szinonimák és körülírások értelmezését, az általános és konkrét közötti összefüggések felismerését, stb. A természetes nyelvi lekérdezések kontextusát és fogalmi hálózatát értelmező keresőalgoritmus jó eséllyel képes releváns keresési eredmények biztosítására. A Google szoftverei egyre nagyobb mértékben magukban foglalják a szemantikus keresés elemeit.
A szemantikus keresés lehetőségét a szakemberek a szemantikus web némileg illuzóriuikus, utópisztikus fogalmának jóval korábbi megjelenésére alapozták. Az internetes tartalmak egészének a szemantikai elrendezhetősége ugyan illúzió maradt, ám a Google a saját adatbázisába mentett tartalmakat képes volt így elrendezni, s ez eredményezte azt a sajátságos helyzetet, hogy a web ugyan nem szemantikus, ám a kereső adatbázisában leképezett változata nagyon is az. Erről bővebben a Szemantikus keresés – organikus találat című cikk A Google-keresőben a web szemantikus pontja alatt olvashatunk.
Jegyezzük itt még meg, hogy mindezt egyfelől a Google részéről bevezetett látens szemantikai indexelés (latent semantic indexing) mint fejlett technológia, másfelől a gépi tanulás mint önfejlesztő működés tette lehetővé. A világkereső algoritmusai a mesterséges intelligencia szintjére jutottak,bármilyen sután is tegyük fel kérdéseinket, gyakorlatilag megértik, mit is szeretnénk megtudni, megtalálni, és ezt nemcsak a felhalmozott grandiózus tudásbázis, hanem a rejtettebb logikai és fogalmi összefüggések felismerése teszi lehetővé.
Ha azonban létezik szemantikus keresés, akkor léteznie kell szemantikus keresőoptimalizálásnak is.
Szemantikus honlap optimalizálás és linképítés
Az organikus találatokban realizálódó egyre adekvátabb keresési eredmények és a mögöttük álló, fent vázolt keresőmechanizmus okkal készteti arra a keresőoptimalizálással (SEO) foglalkozó szakembereket, hogy ugyanezeknek a technikáknak a segítségével igyekezzenek a honlapok Google-helyezéseit javítani. Igaz, a felmérhetetlenül sok információt kezelni és időegységenként csillagászatian nagy számú műveletet elvégezni képes gépi intelligenciával nem vehetjük fel a versenyt, emberi értelmünk azonban adott, tudásunk nem végtelen, de jók vagyunk abban, hogy amit tudunk, azt viszont hatékony használjuk fel. Kreativitásban, leleményességben, egyedi ötletekben még mindig jobbak vagyunk. Nekünk nem kell ezer millió rossz verziót végigpróbálnunk az egy jó megtalálásához (bár igaz, a "gép" hamarább futtat végig egy ilyen műveletet, semmint hogy előttünk megvilágosodna a lelemény). Mégis: ha adatkezelésben, a fogalomtársítás gyorsaságában nem is, másban méltó partnerei lehetünk a keresőmogulnak. Ha nem versenytársnak tekintjük, hanem éppen hogy segítjük abban: a jó honlapokat jó helyezéssel értékelje. Ezt pedig a fentiek figyelembevételével csak akkor tehetjük meg, ha egyfelől a honlaptartalmat úgy alakítjuk ki, másfelől a támogatói linkprofilt úgy építjük fel, hogy az a lehető legnagyobb mértékben megfeleljen ne csak egyszerűen a régről ismert keresőszempontoknak, hanem éppen a szemantikus keresés szempontjainak.
Nehéz lenne pontosan leírni, hogy ez a gyakorlatban mit jelent. Annyi biztos: az eddiginél is komplexebb tevékenység még több körültekintést és kreativitást igényel az optimalizálást végzőktől.
Tartalomoptimalizálás és linképítés fogalmi hálóhoz igazodva
Első fokon mindenképpen ajánlatos tisztába jönni azzal, hogy minden fogalom, kifejezés, név, helymegnevezés, évszám, azaz gyakorlatilag minden szó egy globális fogalmi háló részét képezi, és ebben a hálózatban más szavakkal közeli vagy távolabbi kapcsolatban áll. A szemantikai keresés jellemzője éppen az, hogy a közeli, nyilvánvaló összefüggéseken túl a rejtettebbeket is figyelembe veszi. Ha tehát van egy olyan kifejezésünk, amelyet egy adott honlap kulcsszavának tekintünk, akkor valamilyen szinten ismernünk kell ennek a kulcsszónak a szemantikus hálóját is. Olyan feltérképezésre persze nincs módunk, időnk, eszközünk, amely a teljes hálózatot elénk rajzolná, de arra igenis van, hogy elérjük:
a ránk bízott weboldal a legfontosabb kulcsszavaival egy lokális fogalmi háló csomópontjává váljon.
Ekként kell felépítenünk
- a honlap tartalmát, biztosítva nem csupán a kulcsszavas reprezentációt, hanem a közelebbi és távolabbi fogalmakhoz való csatlakoztathatóságot;
- a linkprofilt, amely a hivatkozások hálózatával igyekszik leképezni a fogalmi összefüggéseket.
Kihívásnak hatalmas, feladatnak izgalmas.
Lásd még: Szemantikus linképítés - Google alapú weboptimalizálás
Szemantikus web-keresés - honlapoptimalizálás. Content marketing: tartalomoptimalizálás és fogalmi alapú linképítés, google-optimalizálás, helyezésjavítás
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Látens Szemantikus Indexelés 2018.10.12. 15:46:21
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.