2016. júl 13.

Általános és speciális tartalomoptimalizálás

publikálta: honlap-seo
Általános és speciális tartalomoptimalizálás

Ahogy relativitáselmélet, úgy honlaptartalom-optimalizálás is van általános és van speciális. A Google-keresőszempontok érvényesítése tehát két szinten történik, így válik a weboldal egyfelől keresőbaráttá, másfelől témáját és annak kulcsszavait illetően relevánssá. Miközben minden mindennel összefügg.

specialis-tartalomoptimalizalas.jpg

Milyen a keresőbarát honlap? És milyen a releváns?

A Google részéről kiadott irányelvek és a webmesterek számára adott ajánlások ismeretében sok mindent tudhatunk arról, milyennek kell lennie egy keresőbarát weboldalnak, mit szükséges, ajánlatos tartalmaznia és lehetőleg mit ne tartalmazzon. A világkereső vezető mérnökei és szóvivői is gyakran tesznek nyilatkozatokat blogokban, közösségi oldalakon, legtöbbször konkrét kérdésekre válaszolva: ezekből is sok minden kiszűrhető akkor is, ha megszólalásaik gyakran ellentmondásosak vagy ellentmondanak a tapasztalatnak. Ilyen ellentmondások az irányálvekkel kapcsolatban is gyakran felmerülnek. Ugyanis az említettek mellett (vagy előtt?) a SEO-szakemberek tudásának legfontosabb forrása a saját tapasztalat. Ha emögött több éves, netán évtizedes gyakorlat áll, ha sok száz optimalizált honlap és több ezer megfigyelésből leszűrt következtetés van a szakértő birtokában, akkor bizony felülbírálhatja mind a publikus irányelveket és ajánlásokat, mind a céges programvezetők nyilatkozatait. Ha ez valamelyest érvényes az általános elvárásokra, akkor még inkább az a speciálisakra nézve. Elmondhatják a Gugli-guruk bárhányszor, hogy a domainnév így meg úgy, hogy a kulcsszavak pedig emígy meg amúgy, s a linkek meg végképp emígyen meg amúgyan,  -  mi tudjuk, amit tudunk. És a tapasztalatunkból leszűrt tudás alapján végzett munka eredményei az esetek túlnyomó többségeben minket igazolnak. 

Az alábbiakban nem teszek különbséget a "hivatalos" és a magam gyakorlatából leszűrt elvárások között és a konkrétumokba se megyek bele túlságosan, inkább csak azt akarom érzékeltetni, mit értek az általános és mit mit a speciális keresőszempontokon és érvényesítésükön.

Általános optimalizálás

Az általános elvárások döntő része technikai jellegű és a honlap bizonyos elemeire vonatkozik. Ilyen elvárás például - vegyünk példának egy több oldalból álló céges honlapot - hogy a főoldalnak és az aloldalaknak legyen saját, egyedi neve (title), és ugyancsak mindnek saját, egyedi leírása (descriptions). A title elem lehetőleg ne legyen hosszabb 70 karakternél (de kb. 25-nél rövidebb se), a description elem szöveges tartalma pedig ne legyen hosszabb 150-160 karakternél. Az oldalak legyenek elérhetőek keresőbarát url-ek alatt, hierarchikusan felépített könyvtárrendszerbe rendezve, a főoldalon legyen a fontosabb aloldalakra navigáló menüsor. Ne forduljon elő tartalmi duplikáció, lehetőleg ne legyenek belinkeletlen aloldalak és index-fájl nélküli könyvtárak. A honlapoknak legyen a tárgyukat részletesen kifejtő szöveges tartalma, ezt illusztrálják képek, a képeknek legyen helyettesítő szövege (alt text). A tartalom legyen H1, H2, Hx headline címekkel tagolt, legyenek benne tipográfiai kiemelések, felsorolások, táblázatok. Hasznos, ha tartalmaz külső szöveges hivatkozásokat (kattintható linkek formájában). Lehetőleg ne legyen rajta sok reklám, banner. Kerülendők a flash és iframe megoldások, a beléptető oldalak és felugró ablakok. Viszont legyen a főkönyvtárban sitemap.xml webhelytérkép és a keresőrobotokat eligazító robot.txt fájl is. A forráskód lehetőleg csak valid kódokat tartalmazzon, a teljes forráskód és a szövegtartalom karakterszámának az aránya ne legyen rosszabb, mint 4:1 (jobb: 3:1). Szolgálja ki a szájtot gyors szerver, ne legyenek leállások. Legyen a honlap reszponzív, azaz jelenjen meg teljes értékűen, hibátlanul bármely szélességű képernyőn, PC-n, tableten, okostelefonon. Legyen regisztrálva a Google Analytics és Webmestereszközök rendszerében, hasznos, ha össze van kötve közösségi oldalakkal (Facebook, G+, Twitter...), szerepeljen könnyen megtalálható helyen a honlaptulajdonos elérhetősége. Legyen a rendszer egésze átlátható, navigálható, és nyújtson felhasználói élményt.

Lényegében ennyi, ami igazán fontos... Ha a sorolt kívánalmak mindegyikének vagy többségének sikerül eleget tenni, egy keresőbarát weboldal lesz a birtokunkban. Ez ilyen honlap technikailag megfelel minden fontos elvárásnak - de ez önmagában még édeskevés ahhoz, hogy jól szerepeljen a keresőben valamely kulcsszavakkal.

Speciális optimalizálás

A speciális munkát a kulcsszavas optimalizálás képezi. Az általános rész főleg arról beszél, hogy mi legyen a honlapon, de szót sem ejt arról, hogy ez a valami konkrétan milyen legyen. Ezt a milyenséget kialakítani a legnagyobb szakértelmet kívánó munka, s nem elsősorban azért, mert nehéz az egyes kívánalmaknak megfelelni, hanem azért, mert az egyes tényezőket egymással összefüggésben kell látni és kezelni.

A speciális honlapoptimalizálás lényege a kulcsszavas relevancia megteremtése.

Míg az általános optimalizáció során a weboldalt keresőbaráttá, a Google-robotok számára jól feltérképezhetővé és értelmezhetővé tettük, az optimalizálás következő munkamenete a kulcsszavakra fókuszálva zajlik. Nyilvánvaló, hogy ha a Google-listán szeretnénk weblapunkat az első helyen vagy legalább az első oldalon látni, ezt nem úgy általában akarjuk, hanem pontosan meghatározott kulcsszavakra nézve. Éppen ezért ezeknek a kulcsszavaknak a website tartalmában megfelelő reprezentációt kell biztosítanunk. Mindez egy igen komplex eljárássorozat során valósulhat meg.

A folyamat bonyolult, de a lényeg megragadható akár egy mondatban is:

el kell érnünk, hogy a választott kulcsszavak a honlapon megfelelő számban és megfelelő változatosságban szerepeljenek ahhoz, hogy a webhely egésze ezekre a kifejezésekre nézve a lehető legnagyobb relevanciát mutassa - ez adhat jó esélyt a TOP helyezésekre.

A Google keresőalgoritmusai azonban nem azt és nem úgy értik a relevancián, mint mi a hétköznapi életben vagy mondjuk az irodalomban. Egy elmesélt történet szólhat a szerencséről (releváns lehet erre a fogalomra nézve) akkor is, ha a szerencse szó egyszer sem szerepel benne. Nem így a honlapoknál. A webtartalmak kulcsszavas relevanciája akkor valósítható meg a legkönnyebben, ha a kulcsszavakat minél több előfordulási módozatban és változatban szerepeltetjük - de eközben óvakodunk a túlhalmozástól és a túl sok ismétléstől is.

Az általános részben például szerepelt, hogy minden weblapnak legyen saját egyedi neve és leírása. De ez nem szerepelt ott, hogy mi legyen ez a név és mit tartalmazzon a leírás. Nos, a kulcsszavas optimum akkor valósul meg, ha választott kulcsszavak kiemelt fontossága megmutatkozik mind a névben, mind a leírásban. Legyen a név és a leírás kulcsszavas. Azonban ezek az elemek semmiképpen nem állhatnak a kulcsszavak puszta felsorolásából. Említettem, hogy szükségesek H1, H2 stb. besorolású címsorok: nyilvánvaló, hogy a relevanciához kulcsszavas címekre, alcímekre van szükség, ez szintén hozzájárul ahhoz, hogy e szavakra nézve a honlaptartalom releváns legyen. Ugyanígy legyenek kulcsszavasak a kiemelések, a képek és linkek megadható szövegei, tartalmazzanak keresőkifejezéseket a felsorolások, táblázatok, menük, oldalsávok, láblécek... - mind-mind további lehetőségeket ad arra, hogy egy-egy kulcsszó minél több különböző szerepben előfordulhasson. És aztán persze ott van maga a folyószöveg, világos, hogy a legfontosabb kifejezéseknek "csak úgy", simán is szerepelniük kell az oldalon.

Mi ebben a nehézség? - kérdezhetnénk. Hát csak az, hogy a Google semmi mást nem büntet olyan szigorúan hátrasorolással, mint a kulcszavak manipulatív használatát. Ha nem így lenne, nyerő lehetne az olyan honlap, amely a kulcsszavakon kívül más nem is tartalmaz... Ami nyilvánvalóan abszurdum, ilyen webhely esélytelen a pozíciószerzésre. Ugyanis:

A kulcsszóhasználat megfelelően gazdag kontextust kíván, eközben a kulcsszavas előfordulások sűrűsége nem lehet kirívóan magas,

hanem a természetes fogalmazású szövegekhez kell hasonlatosnak lennie. Ez pedig - mutatja a tapasztalat - kb. 1-3 %-nyi előfordulási sűrűséget jelent. Azaz kilencvennél több más szót kell leírnunk addig, amíg egyetlen kulcsszót is használhatunk a szövegben. (Egyszerűbb megközelítés: bekezdésenként 1 kulcsszó-előfordulás). Világos, hogy ha csak a fent felsorolt helyeken szerepeltetjük, akkor is igen terjedelmes szövegkorpuszra van szükségünk ahhoz, hogy a választott keresőszavak ne tengjenek túl, ne halmozódjanak.

És akkor a változatosságot nem is említettem. Azonnal felkelti a manipuláció gyanúját, ha ugyanaz a kifejezés mindenütt ugyanúgy szerepel. A természetes szöveg nem ilyen: jöjjenek hát a ragozott, jelezett, képzett formák, tegyük a szavainkat összetételbe. Talán az is világos, hogy ha a honlap neve mondjuk PR-cikk elhelyezés, akkor sem a H1, sem a H2 címsor már nem lehet pontosan ugyanez. Ha egy képfájl neve pr-marketing.jpg, akkor se a felirata, se a helyettesítő, se a buborékszövege ne legyen szó szerint ugyanez - ez ugyanis redundáns elemek létrejöttét eredményezi. A kulcsszavak tehát ne csak más-más alakban, hanem más-más szövegkörnyezetben szerepeljenek a különböző szöveghelyzetekben - ez alapvető szabály a Google részéről a honlapok keresőoptimalizálásában.

A kulcsszavas előfordulásokat összefüggéseikben kell látnunk és kezelnünk,

hiszen a webszöveg egészében nemcsak az a cél, hogy a kulcsszavak sokszor és sokféleképpen szerepeljenek benne, hanem

a kulcsszavas relevanciát azzal növelhetjük, ha az általuk jelölt fogalmakat minél több összefüggésben mutatjuk be.

- lényegében ezzel "bizonyítjuk", hogy igen sok információt nyújtunk a kulcsszavak jelölte fogalmakkal összefüggésben. Tehát nemcsak hogy fölösleges, hanem ártalmas is ugyanazokat a szókapcsolatokat ismételgetni, de bármilyen leleményesek is vagyunk, nem mindig sikerül kikerülni a kulcsszóhasználatban a redundanciát. (Tehát tömeges sms küldés, csoportos üzenet továbbítás, szövegüzenet tömeges eljuttatása, sms-küldés nagy mennyiségben, mobilüzenet sok címzettnek -  hány további variációt sikerül kreálnod?) 

A kulcsszóhasználat eszerint egyfelől kényszer (muszáj szerepeltetni őket), másrészt tilalmakkal van övezve - és azonnal felmerül a súlyos probléma: ha az ismétlések elkerülése végett más szavakat használunk a tiszta kulcsszavaink helyett pl. egy címben, akkor ez a cím hogy a fenébe lesz kulcsszavas?? - holott éppen ez - a kulcsszavasság - lenne a speciális optimalizálás szerinti kívánalom.

Nos, a kérdés jogos.

Kulcsszavak túlhasználata nélkül biztosítani a kulcsszavas relevanciát - ez a speciális tartalomoptimalizálás tudománya.

Meglehet, egyben művészete is.

Ha tanácsadásra van szüksége: Ingyenes-e SEO-tippek ára?

Szólj hozzá

kulcsszavak szempontok releváns tartalom tartalomoptimalizálás kulcsszavas-relevancia

A bejegyzés trackback címe:

https://honlapoptimalizalas.blog.hu/api/trackback/id/tr388885014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.