Marketing weblap optimalizálása
Weblap optimalizálás és online (kereső)marketing - Google szempontok a honlapoptimalizálásban
Egy üzleti célú weblap optimalizálása speciális feladat, mivel a marketing-elvárások és Google-SEO szempontok nem esnek egybe. A honlap tulajdonosa a keresési preferenciákat nem feltétlenül kívánja teljesíteni oldalán, ugyanakkor szeretné, ha találati pozíciói kedvezőek lennének. Olyasmi ez, mintha egy edző anélkül várna dobogós helyet versenyzőjétől, hogy az erőpróbára felkészítette volna. Inkább arra figyel, hogy szépen legyen megnyírva, jól mutasson rajta a mez és mellkasán kellőképp elfeküdjön az aranyérem. Hogy kondi? Hogy izomkötegek? Hogy fürgeség, állóképesség, küzdőszellem - és ehhez megfelelő táplálkozás és sokórás tréning... Erről nem szívesen hall, fontosabb, hogy a fotogén legyen az illető és szeresse a közönség. Hát persze... Ugyanis az úgynevezett felhasználói élmény egy honlap esetében is valóban fontos, ám a Google-helyezések mégsem eszerint alakulnak, még ha ez egyike is a rangsorolási szempontoknak.
Ennél azonban - és ezt ma már a keresőmarketing területével csak most ismerkedő zöldfülű is tudja - sokkal fontosabb, hogy weboldalunk keresőbarát legyen mind alaki, mind tartalmi szempontból, ami voltaképp annyit jelent, hogy a keresőalgoritmusok számára lehetővé tegye a legtöbb információ beszerzését a weboldal jellegét és tartalmát illetően, azaz legyen a szájtnak megfelelően gazdag szöveges része, legyen beszédes doméncíme, neve (title), leírása, legyenek benne címek, képek, képszövegek, kiemelések, linkszövegek (25-30 fontosabb keresési kritérium betartása ajánlatos) - ám a keresőbarát mivolt inkább csak általános követelmény, ezen túl a weblapnak számos speciális kívánalomnak is meg kell felelnie ahhoz, hogy egyes kulcsszavakkal top helyezéseket szerezzen, azt kell elérni tehát, hogy ezekre a célzott kulcsszavakra nézve a webhely releváns legyen.
Ennek elérése bizony akkor sem könnyű, ha a honlapoptimalizálást végző szakember szabad kezet kap, ám akkor igazán nehéz, ha az üzleti célú weblap dizájnja, reklámszlogenje, slideshowja, megrendelést ösztönző felhívása, árlistája, űrlapja, bankkártyaelfogadó alkalmazása stb. miatt nincsen mód a keresőszempontok érvényesítésére. Jobb híján ilyenkor azt lehet megtenni, hogy letesszük a pincébe a SEO-t. Ez annyit tesz, hogy az (állítólagos) üzleti megfontolásokból szerepeltetett honlapelemek jelennek meg a képernyőn, lejjebb görgetve is az ehhez kapcsolódó opciók láthatók és csak azok, akik elvetemült kíváncsiságukról tanúbizonyságot téve tövig görgetik a honlapot, csak azok látják meg az optimalizációs szempontok közül mind többnek megfelelni kívánó alsó honlaptraktust, esetleg láblécet. Ide kell bezsúfolni a kulcsszavak reprezentációját javító elemeket.
Ám az eredmény kétes. Mert igaz ugyan, hogy a Google itt is remekül megtalálja a megfelelő információkat, ám mégsem értékeli őket úgy, semmint ha az oldal tetején szerepelnének. A website kulcsszavas preferenciái tehát bár javíthatók ezzel a módszerrel, ám ez legtöbbször nem elégséges ahhoz, hogy formálisan relevánssá weboldalunk mondjuk az első helyre kerüljön a Google-keresőben. Az algoritmusok érzékelik, hogy az alulra súvasztott tartalmak nem feltétlenül fejezik ki az oldal tényleges tartalmát.
Másik megoldás: kulcsszavas aloldal készítése. A tulajdonost általában nem zavarja, ha a főoldal marketing-jellegét sértetlenül hagyva kifejezetten kulcsszavakra optimalizált aloldalt készítünk és ott aztán maximálisan érvényt szerzünk az összes SEO-elvárásnak. Ám ha azt gondoljuk, hogy ez áthidalja a problémát, tévedünk. Ugyanis:
- Mivel ennek az aloldalnak a kulcsszavas relevanciája magasabb, mint a főlapé, a keresőtáblán simán megelőzheti a kezdőoldalt. Ami azért rossz a tulaj szemszögéből, mert ezt az aloldalt épp nem a vásárlásra buzdító szlogenek és a megrendelést elősegítő alkalmazások uralják, hanem a keresőoptimalizált szöveg. Így a kereskedelmi interakcióhoz a látogatónak át kell kattintania a főoldalra, és tízből jó, ha ketten ezt megteszik.
- Mivel a linképítés mind a marketing szempontú főoldalnak, mind a kulcsszavakra kiélezett aloldalnak az esetében ugyanazok a kulcskifejezésekre nézve történt az szűkített lehetőségű (főlap) és jobb feltételekkel véghezvihető (aloldal) optimalizálás, így a két egység neve, leírása, kulcsszótartalma, képszövegei stb. túlságos hasonlóságot mutatnak, így a két site között tartalmi átfedődés, duplikáció adódik, ami azzal járhat, hogy a két lap közül jó esetben az egyiket, rossz esetben mindkettőt a Google kizárja a találati listáról.
Akkor hát mi a megoldás? Hát csak az: el kell érni, hogy mégis az index-oldal legyen a zászlóshajója a kulcsszavas reprezentációnak: itt tömörüljön a relevanciatartalom. Kompromisszumos megoldást kell találni a honlaptulajdonos marketing-szempontja és a SEO-szaki keresőszempontjai között. Ha ez legalább 50-50%-ban sikerül, azaz a legfőbb kulcsszóra nézve legalább felerészt érvényesültek az optimalizációs szempontok, akkor megtehető, hogy a fényesre SEOzott aloldal viszont egy long tail kulcsszóval legyen releváns: ez esetben nem kioltani fogják egymás esélyeit a találati listán, hanem erősíteni.
Weblap optimalizálás és keresőmarketing
A marketingszempontok és keresőkritériumok összeegyeztetése csak kompromisszum árán lehetséges. Ez esetben megoldás lehet az üzleti célú honlap főlapjának korlátozott mértékű optimalizálása a fő kulcsszóra + olyan aloldal készítése, amely valamely long tail keyword tekintetében releváns. Honlap optimalizálás és keresőmarketing - releváns tartalom + keresőbarát weboldal, seo
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.