A Google Kolibri-algoritmusa
A hülyegyerek és a mesterséges intelligencia
Keresőmarketing - algoritmusok. Nagy a Google állatkertje. A Panda és a Pingvin után itt a Kolibri, azaz ánglusul a Hummingbird. A bejelentés szerint az új algoritmus gyors és pontos, azért kapta ennek a kis mizgura szárnyasnak a nevét.
Amit mindenki tud: a Google fennállásának 15 évfordulóján (2013. szeptember 27-én) jelentették be az új algoritmust - de azt is elárulták, hogy az élesítése már jóval korábban megtörtént. Egyesek szerint az aktiválás augusztus 20-a környékén történhetett (ekkor kissé átrendeződtek a találati listák), de a pontos dátumot senki sem tudja, meglehet, hogy az áttérés jóval korábban megtörtént. Tudható az is, hogy 2001 óta nem volt ilyen nagy változtatás: a Kolibri nem csupán kiegészítés, toldás, hanem vadonatúj keresőmotor. Amely azonban a korábbinak (ennek Caffeine volt a neve) számos elemét átvette, így például a Pandát és a Pingvint is.
S hogy mi az új a Kolibriban? A szűkszavú bejelentés és a lényegében ezt bővítgető szakvélemények szerint az, hogy a Google a keresés kulcsszavairól áttette a hangsúlyt a keresőkérdés tartalmára. A cél az, hogy a kiadott listák segítségével közvetlenebbül lehessen hozzájutni a keresett válaszhoz. Elmozdulás történt a mélyebb tartalmi összefüggések és a komplexebb értelmezés felé is.
Az én meglátásom szerint: miközben a Google új algoritmusa fontos lépés egy mesterséges intelligencia megteremtése felé, aközben óhatatlanul egy hülyegyerek elvárásaihoz igyekszik igazodni.
Miért is? Hát azért, mert a mezei internetezők a Google használatát illetően alapvetően ostobák és másfél évtized alatt nem tudták megtanulni, hogyan kell a Guglitól kérdezni. Ahelyett, hogy begépelték volna: fejfájás, fájdalomcsillapítás, azt kérdezték: Borzasztóan hasgat a halántékom mögött, mit csináljak? Vagy ahelyett, hogy beírták volna: Menetrend, vasút, Nyugati pu, Cserszegtomaj - azt kérdezték: Hogyan juthatok el leghamarabb az anyósomhoz?
Nos, az ő elvárásaiknak siet elébe a Google. A cél, hogy megtalálja, hol lakom én, hol lakik az anyósom és megtalálja, hogyan utazhatom hozzá a legrövidebb menetidővel. Ez már valóban olyan magas szintű mesterséges intelligencia lesz, hogy a hülye gyereket is megérti és eligazítja.
És persze nem jóakaratból és humánumból. Ki kell ábrándítanom a széplelkeket. Mindezt ugyanis pénzért, haszonért, profitért csinálja. Hogy minél többen tudják használni: több felhasználó, több sikeres keresés - több pénz.
Honlapoptimalizálás szempontjából számomra nem sok változott, lévén én eddig is a tartalmi alapú keresőoptimalizálás elvárásaihoz igazítottam a tevékenységemet. Ezt jóval hamarább elkezdtem, mint ahogy a Google-kolibri üköreganyja a tojásból kikelt volna.
Más: Frissítés 2021-ből. A keresőmarketing munkát érinti
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.